Skräckfilm, något de allra flesta antingen älskar eller hatar. De har en förmåga att fånga in den adrenalinfyllda publiken som kort och gott väntar på att bli skrämda. Skräckfilmer har funnits med oss under en väldigt lång tid redan, och dagens produktion av skräckfilmer ser ganska så annorlunda ut jämfört med de allra första skräckfilmerna. Med kombinationen av en spännande unik berättelse och ljudkoreografi skapar regissörer och filmskapare en atmosfär av rädsla i tittaren där hen antingen bara vill fortsätta kolla eller titta bort. I denna artikel kommer vi att ta oss en titt på de olika stegen som ingår när en skräckfilm produceras. 

 Foto: Unsplash

Förproduktion 

Innan själva filmningen drar igång ska det hela planeras. I detta stadium är det många idéer som flödar, manusförfattning samt casting av skådespelare. När det kommer till skräckfilmer strävar regissörerna ofta att redan från början skapa atmosfären av rädsla. Detta kräver noggrant och planerat arbete samt skådespelarna ska noga väljas ut för att skapa trovärdiga karaktärer som publiken antingen ska frukta eller kunna identifiera sig med. Under förproduktionen kan i vissa fall produktion av live-show användas och integreras i slutresultatet för att ge både skådespelarna och publiken en mer intensiv upplevelse än de kunnat räkna med. 

Produktion

Under produktionen tar regissören och filmskaparen allt manus och text och gör det till verklighet. Varje scen gås noga igenom och planeras för att den ska nå full potential. Under produktionen experimenteras det mycket med belysning och skuggor för att skapa rätt skräck-stämning. Under produktionen planeras även musiken och ljudet för att öka stämningen för den förväntansfulla tittaren. 

Efterproduktion

När allting spelats in är det dags för efterproduktionen. Som i många fall tar minst lika mycket tid som de ovan nämnda stegen. I detta stadium är det dags för att finslipa hela filmen, och skapa ett resultat som snart ska räckas över till biosalongerna. Här arbetas det med ljuddesign, redigering samt andra visuella effekter för att skapa den ultimata skräckupplevelsen för tittaren. Många av skräck-scenarierna skapas redan under filmandet, men under efterproduktionen har teamet chansen att polera scenerna för att förbättra och förstärka dem. 

Från produktion till biosalonger

När filmen är så gott som klar är det dags att marknadsföra det hårda arbetet. Genom rätt marknadsföring säkerställer regissörerna att filmen når ut till rätt målgrupp, vilket i dessa fall ofta är unga-vuxna. Under detta slutstadium distribueras filmen även ut till en mängd biosalonger där biljettförsäljningen sedan tar över och det slutgiltiga resultatet kan äntligen ses av en förväntansfull publik. 

Sammanfattning 

Att skapa en skräckfilm kräver mycket noggrant arbete. Allting från förproduktionen där rätt skådespelare väljs, manuset skrivs och rätt team sätts ihop. Steget efter det är produktionen då allting filmas och det experimenteras med ljus och belysning. Sist men inte minst kommer filmen till slutproduktionen där allting poleras och förbättras in till minsta detalj så att slutresultatet ska bli så otroligt som möjligt. Innan filmen når ut till biosalongerna marknadsförs den till korrekt målgrupp. Här används ofta kryptiska men lite skrämmande segment på sociala medier för att skapa känslan av “detta är något jag vill se”. 

Artiklar som kan falla dig i smaken: