Filmvärlden har alltid dragits till historier om risk. Ett kort som vänds, ett hjul som snurrar, ett helt liv som ställs på spel för chansen till större vinster. Vissa regissörer återkommer gång på gång till den elektriska laddningen som uppstår när pengar och stolthet sätts i pant mot slumpen.
För dem är spelbordet inte bara rekvisita utan en spegel för mänskligt begär, makt och förlust. Här tittar vi närmare på tre filmskapare som har valt att investera i casinobranchen på filmduken. Det handlar om två internationella giganter och en svensk uppstickare. Dessa filmskapare låter gärna sina karaktärer kasta tärning med ödet.
När Martin Scorsese släppte Casino 1995 fanns redan ett pärlband av maffiahistorier på hans CV men den här gången låg fokus på själva spelgolvet. Scorsese filmar roulettehjul och markerstaplar med samma respekt som han tidigare filmat helgonstatyer i Mean Streets. Genom ett virrvarr av steadicam-tagningar följer vi Sam “Ace” Rothstein medan han parerar turister, maffiabossar och en egen moral som långsamt eroderar.
Det tekniska utförandet förstärker spelkänslan. Ljudet växlar mellan dova slotmaskinspling och abrupta tystnader när ett vinstskrik plötsligt bryts. Färgpaletten lutar åt mättade neoner, något som gör vinnare bländande och förlorare grådaskiga. Ett kortspel hos Scorsese är aldrig bara underhållning. Det är deklarationen av ett livsprojekt där varje satsad dollar är en röst om vilken sorts människa du vill bli.
Efter Casino har Scorsese fortsatt att leka med teman om risk och moral. Tänk på The Wolf of Wall Street där aktiehandel ersätter tärningar men beroendet är detsamma. I hans filmer blir spel en grogrund för både storartad framgång och bottenlös skam och publiken sugs in i glappet däremellan.
Där Scorsese fläskar på med glamorösa lokaler fastnar Guy Ritchie gärna i stickiga källarrum där lamporna surrar och cigarettröken hänger tung. I Lock, Stock and Two Smoking Barrels från 1998 ligger filmens nerv i ett illegalt kortparti som går fel innan förtexterna ens hunnit rulla klart. Ritchie syr ihop poker, biljard och bookmaker-fusk i ett brokigt nät där alla tror att de har övertaget bara för att upptäcka att någon annan är ännu mer cynisk.
Regissörens signum är snabba klipp, frusna bildrutor och en berättarröst som bryter fjärde väggen. Detta skapar en rytm som påminner om en aggressiv bluff vid ett pokerbord. Spelhandlingen når sitt klimax i små detaljer som i ett pistollopps glänsande kallhet eller ett ess som dras ur ärmen exakt när looken landar på motståndaren.
I senare filmer som Snatch och Revolver fortsätter Ritchie spinna trådar kring vadslagning och tur ofta med humoristisk vinkel. En av de minnesvärda scenerna i Snatch visar Brad Pitts boxare som går ner för räkning för att samla kraft och vända matchen på nittonde sekunden. En blinkning till hur slumpen ibland skapas med beräkning. Hos Ritchie är kortleken ett verktyg men också en metafor. Ingenting är helt en slump utan någon riggar alltid leken.
I Sverige är spel inte lika vanligt som central plot men Daniel Espinosa har visat att mörka insatser kan kombineras med nordiskt vemod. Hans genombrott Snabba Cash skildrar visserligen droghandel men under ytan finns flera scener på illegala klubbar där karaktärerna testar gränser med allt från svartjack till sportvad.
Espinosa använder en handhållen kamera och naturligt bakljus som låter publikens puls följa huvudpersonens andhämtning. Ett gäng skrynkliga lampor ersätter Ritchies flashiga filter men effekten blir densamma. Spelandet visar hur långt någon är redo att falla för drömmen om snabba pengar.
Filmen fick internationell publik och öppnade för diskussioner om vad risk betyder i en svensk kontext. Här finns varken Vegas-stjärnglans eller Storbritanniens tjallare i Adidasjackor men när JW sitter i ett trångt bakrum och räknar sina sista kontanter innan han tvingas dubbla insatsen känns spänningen igen. Espinosa visar att gambling inte behöver vara stor sprakande revy utan det kan vara en svettpärla som rinner längs tinningen i ett annars kliniskt kök.
Gambling på film har alltid speglat samtidens nöjen. I dag sker stora delar av spelandet online och många filmskapare plockar upp detta i detaljer. Tangentbordsklick ersätter markerklirr i vissa scener och spelen syns på mobilskärmar medan karaktärerna jagar vinster i realtid.
Man behöver inte längre åka till Monte Carlo för att känna nerverna utan ett nätcasino med live bord kan ge samma förhöjda puls hemma i soffan. Det är denna verklighet som gör sitt avtryck även i modern film.
Nu är det inte långt kvar tills årets säsong av Sveriges bästa fotbollsliga drar igång…
De svenska TV-tittarna älskar att bänka sig framför ett spännande äventyr. Många lockas därför till…
Ökenstaden Las Vegas med sina bländande ljus, adrenalinkittlande atmosfär och aura av överdådigt har under…
Dessa filmer med Jamie Lee Curtis har blivit Golden Globe-nomienrade Jamie Lee Curtis är en…
Han fick sitt stora genombrott med boxaren Rocky och fortsatte sedan med nästa succé som…
Malta må vara ett av världens minsta länder, men den lilla ön har en lång…