Filmfranchiser – är de filmbolagens största mål, men cineastens värsta mardrömmar? Kanske inte riktigt. Även om många filmälskare där ute tittar lite snett på alla ständiga uppföljare och remakes, så går det inte att blunda för att det samtidigt är underhållande att få följa med på de långa resorna över flertalet filmer. Streamingens värld har länge varit ett utrymme för indiefilmer och underhållning som skiljer sig rejält från alla gigantiska blockbusters som går upp på vita duken. Så är det delvis fortfarande. Men det blir också allt tydligare att även streamingtjänsterna drömmer om sina egna franchises.
Vad innebär filmfranchiser?
En franchise, eller franchising, är begrepp som många känner till och förstår vad de innebär. Oavsett detta kan de vara lite kluriga att definiera. I ett nötskal är franchising en form av kommersiell expansion utanför ramarna för den kontext som en produkt/verk (eller något dylikt) har uppstått. Vad gäller filmvärlden kan franchiser i praktiken innebära speladaptioner på den ständigt växande spelmarknaden, men också leksaker och andra prylar. Den kan i extremfall leda till att hela temaparker upprättas.
I sin enklaste form brukar det dock handla om att en enskild film håller sig vid fortsatt liv tack vare uppföljare, spin-offs osv.
Exempel på några av våra kändaste franchiser inom filmens värld är Fast and Furious, Star Wars och Harry Potter. Andra kända exempel är förstås filmerna och serierna som hör till Marvel Cinematic Universe (MCU). Länge har den typen av filmserier endast gått upp på de stora biograferna. Har man inte betalat för en biobiljett så har man fått vänta en bra tid innan det blivit möjligt att hyra eller streama dem.
På senare tid har trenderna dock pekat tydligt på att streamingtjänsterna börjar ta upp ett allt större utrymme inom det stora franchise-maskineriet.
Streamingjättarna ger sig in i leken
De senaste åren har Netflix spenderat större och större summor på filmer och serier. Detta med avsikten att hålla liv i produktionerna bortom det enskilda projektet. Dels gör man remakes av existerande produktioner och dels producerar man fler uppföljare till framgångsrika titlar. Vi kan exempelvis se fram emot kommande uppföljare av filmer som Enola Holmes och Extraction.
Samtidigt har giganten på streamingmarknaden köpt upp existerande IP (intellectual property) – verk som redan är del av etablerade franchises – från bland annat tv-spelsbranschen. En Resident Evil-serie är exempelvis i görningen och likaså en animerade Tomb Raider-serie.
Netflix är knappast den enda av streamingjättarna som börjat etablera franchiser. Det finns både Disney filmer och Amazon Prime Video-produktioner som ger ytterligare exempel på utvecklingen.
Disney+ situation är visserligen unik med tanke på att Disney redan har flertalet stora filmfranchiser under sitt paraply. Exempel på dessa är tidigare nämnda Star Wars och MCU, men det är tydligt att de utnyttjar sin streamingplattform för att utvidga dessa ytterligare. Det märks inte minst på det växande antalet serierna inom just MCU och Star Wars universum.
Amazon har flertalet egna produktioner med franchise-potential. Men det tydligaste beviset på att de också är ute efter franchises är uppköpet av MGM Studios, som de nyligen genomförde. Den anrika filmstudion har nämligen rättigheterna till en av filmhistoriens främsta franchises, i form av James Bond-filmerna.
En filmfranchise kan låta som ett fult ord i cineastens mun. Men vi får nog förlika oss med att det är såhär filmvärlden kommer att se ut den närmaste framtiden. Förhoppningsvis ger det oss en och annan underhållande överraskning och inte bara leksakskollektioner, slotspel och tjatiga remakes – även om det också kan vara roande ibland.