Walt Disney Company (DIS) arbetar inte längre enligt samma familjekrav som grundaren Walt Disney förespråkade. Det beror åtminstone delvis på att de sociala normerna förändras. Det som en gång var skandalöst har blivit vanligt, och saker som spelades på siru mobile casino utan licens ansågs tidigare vara omöjliga, men är nu tillgängliga för alla på en smartphone.
Företagets utveckling
Tiderna har förändrats och även Disney har förändrats med dem. Nu planerar Disney att gå ett steg längre och omfamna något som man aldrig tidigare har omfamnat. Disney har stora planer för ESPN (när de en gång förbjöds). Ända sedan USA:s högsta domstol upphävde en federal lag som förbjöd delstater att legalisera sportvadslagning har Disney ESPN successivt tagit sig an ämnet. Företagets första stora drag var ett samarbete med Caesars (CZR) och DraftKings (DKNG).
”Våra nya avtal med Caesars och DraftKings utgör tillsammans nästa stora milstolpe för ESPN för att diversifiera vår exponering och fördjupa vårt engagemang i sportspel”, sade Mike Morrison, vice vd för ESPN, i ett uttalande i september 2020.
”Vi började utveckla upplevelsen med innehåll följt av odds, med hjälp av William Hill-data om sportspel och en ny toppmodern studioanläggning i Las Vegas genom vårt avtal med Caesars, och nu med tillägget av DraftKings kombinerar vi en ledare inom sportmedia med två ledande varumärken och de bästa produkterna i segmentet.”
Disney vill presentera sig själv för allmänheten som ett familjevarumärke. Detta var en central del av Walt Disneys filosofi när han skapade de tidiga stadierna av sitt nöjesparksimperium. Alkohol serverades inte på Disneyland eller Magic Kingdom i början, och i Magic Kingdom säljs alkohol fortfarande bara på restauranger.
Att komma in i spelvärlden via ESPN
Disney tar något som tidigare inte ens öppet diskuterades i ESPN:s eller ABC:s sportprogram och tar det. Denna affär, som följs av att Disney skapar specifikt spelrelaterat innehåll på ESPN och ESPN+, är en del av företagets stora förändring.
”Sportspel blir snabbt vanliga i sportfans vardag”, säger Mark Walker, vice ordförande för ESPN, i ett uttalande.
”För oss innebär detta fler möjligheter att förnya oss och ge fansen den bästa och smidigaste upplevelsen, vilket i slutändan kommer att utvidga ESPN:s varumärke och publik och öka engagemanget. Det är en bransch som vi kommer att fortsätta att aktivt utveckla i takt med att den växer och utvecklas.”
Disneys vd tar en chansning
Bob Chapek driver inte samma företag som Walt Disney startade. Disney vänder sig fortfarande till familjer – det är deras kärnpublik – men i familjer ingår mammor och pappor som dricker och spelar. VD:n verkar förstå detta och kommenterade företagets spelframtid positivt i sin resultatrapport för det fjärde kvartalet 2021.
Disney och ESPN tänjer på sina gränser
På grund av sitt familjevarumärke flyttar Disney aldrig sina gränser. I stället väntar man på att samhällsnormerna ska förändras innan man lutar sig mot dessa förändringar. Det är vad som har hänt i världen av sportspel. Det fanns en tid – främst fram till dess att Högsta domstolen öppnade dörren för stater att legalisera sportspel 2018 – då sportspelen inte alls handlade om vadslagning.
Disney, som äger ABC och ESPN och ger rättigheter till alla fyra stora amerikanska sportligor, NBA, NFL, NHL och Major League Baseball, har hindrat sina programledare från att prata om spelgränser eller laget. Vissa speaker skulle kanske blinka och nicka till varför en meningslös sen landning kunde ha betydelse för vissa människor, men sportspel var ett tabubelagt ämne.
Detta ändrades i och med domen i Högsta domstolen, och ESPN körde ett spelprogram och öppnade upp ämnet, även på ABC, under NFL-matcher. Disney har inte gjort några framsteg här, utan gick bara dit konkurrenterna gjorde efter att de hade gjort det säkert.
Disney och ESPN accepterar sportspel
Plattformar för sportspel har inte precis blivit allmänt förekommande, men en hel del spelare har dykt upp i stater som tillåter spel på spel utanför kasinon. Nu verkar det konstigt att erbjuda innehåll för sportspel utan att det är möjligt att göra spel.
”När det gäller sportvadslagning har vi under en längre tid fört samtal med ett antal olika plattformar för att lägga till en viss nytta till sportvadslagning och ta bort en del friktion för våra gäster”, säger Chapek. ”Vi har upptäckt att de flesta sportfans som är under 30 år absolut behöver den här typen av underhållning i ESPN:s totala utbud. Därför tycker vi att det är viktigt.” Detta förklarar åtminstone delvis varför Disney undersöker sin egen plattform för sportspel.